学会機関紙『マーケティング史研究』が創刊されます。
(*創刊号は3月末日にJ-Stageにて公開予定です)
●第1巻第1号(創刊号)目次
創刊のことば:小原 博(マーケティング史学会会長)
【創刊記念号特集】誌上フォーラム:マーケティングにおいて歴史研究はなぜ重要か
Special Colloquium: Why is Historical Research Important in Marketing?
解題:薄井 和夫
Editorial by Kazuo USUI
特別寄稿 Special Message
1. Philip KOTLER, "Marketing discipline, its history and my Japan connections"
Part I.〔総論〕マーケティング史研究の意義と方法
General Remarks: Significance and Methodology of Historical Research in Marketing
2. William W. KEEP, "Why is historical research important in marketing?"
3. 川邉 信雄「マーケティングにおける歴史研究の意義 ― 経営史研究の視点から ― 」
4. 石原 武政「歴史研究の社会性 ―なぜ自らを歴史家と言わないのか―」
5. David MARSHALL, "Historical research in marketing: Looking to the past to understand the present"
6. A. Fuat FIRAT, "Marketing and market"
7. 堀田 一善「実用主義と帰納主義融合の陥穽 ― ある批判的合理主義者の独り言 ― 」
Part II.〔各論〕実践史と歴史研究の方法
Specific Issues: History of Marketing Practices and Methodology of Historical Research
・小売マーケティング史 Retail Marketing History
8. John DAWSON, "Should our established models of retailing change be revised?"
9. 藤岡 里圭「小売研究における歴史分析の有効性」
10. Richard A. HAWKINS, "The influence of American retailing innovation in Great Britain: A case study of F. W. Woolworth & Co., 1909-1982"
11. 神野 由紀「マーケティング史からみた日本の初期百貨店」
・卸売マーケティング史 Wholesale Marketing History
12. 佐々木 聡「日本の卸売企業進化の経営史的検討の試み―『流通革命』論とチャンドラー所説の再検証― 」
・製造企業マーケティング史 Manufacturerʼs Marketing History
13. Olga KHOMENKO, "TOTO group ― The sword, the cup and the toilet: A story of never giving up"
・アジアのマーケティング史 Marketing History in Asia
14. Nikhilesh DHOLAKIA and Soonkwan HONG, "The Asiatic mode of marketing"
15. 井原 基「新興国におけるマーケティング史研究の可能性」
・ヘリテージ・マーケティング史 History of Heritage Marketing
16. Terrence H. WITKOWSK, "Historical research and the marketing of heritage"
・消費者行動,消費者文化とマーケティングの歴史 History of Consumer Behavior, Consumer Culture and Marketing
17. Leigh SPARKS and Maria RYBACZEWSKA, "Twenty-One Years of Going Shopping"
18. Yuko MINOWA and Russell BELK, "Gifts and agency: A history of cultural diffusion"